fbpx

Maisto planavimas

maisto planavimas

Pastaruoju metu maisto planavimas – labai populiari tema. Visi norime gyventi tvariau, sveikiau, taupyti laiką ir patirti kuo mažiau rūpesčių. Nutikęs karantinas ir nurodymas kuo rečiau vykti į parduotuvę taip pat paskatino planuoti maisto produktų pirkimą.

Stebėjau, kaip kiti planuoja maistą: susirašo, ką gamins šią savaitę, peržvelgia spintelių turinį, sąžiningai susiplanuoja ir susirūšiuoja. Ne, tai ne man! Toks planavimas tarsi atskiras darbas, kuriam aš neturiu nei laiko, nei noro. Todėl šiandien Jums papasakosiu, kaip planuoju aš. Aš pati net nelaikau to planavimu, tai greičiau.. strategija! Strategija, kuri skiriasi nuo tradicinio maisto planavimo. Jums nereikės jokių užrašų knygučių, meniu.. Ir netgi sutaupyste pinigų!

Kodėl man netinka tradicinis maisto planavimas:
– nuobodu ir užima laiko, nes reikia sudaryti meniu
– valgau tai, ką noriu. Kaip galiu sekmadienį žinoti, ko man norėsis valgyti trečiadienį?
– sutaupau. Perku akcijų metu, kuomet nuolaidos siekia 40 proc!

Kaip aš planuoju savo šeimos maistą

Mano planavimo paslaptis – gaminu iš to, ką turiu.
Kai daugelis planavimo patarimų apima tai, kad pirma sugalvojate, ką gaminsite, susirašote patiekalų meniu, tuomet susiplanuojate, kokių produktų prireiks, juos perkate, gaminate, galbūt lieka ingredientų, kurie nebetinka pagal planą… Aš darau atvirkščiai – gaminu pagal turimus produktus! O per ilgą laiką “nusistovėjo” tamtikras produktų sąrašas, iš kurių galima sugalvoti pačių įvairiausių patiekalų.
Spintelėse visada turiu ilgo galiojimo produktų, kuriuos papildau per akcijas. Šaldytuve taip pat yra nuolatinių produktų. Naudoju programėlę, kurioje pasižymiu, ką sunaudojau ir reikia nupirkti, iš karto, kai tik sunaudoju. Žinoma, įtraukiu ir eksperimentus. Bet apie viską plačiau.

Pirkiniai
Atsargos
  1. Ilgo galiojimo produktai. Esu kaupikė, todėl mano virtuvėje spintelės taip išdėstytos, kad jose visada būtų atsargų.

    Atsargos yra gerai, nes:
    – niekada nepritrūksite bazinių produktų ir jums nereikės bėgti pas kaimynę pasiskolinti stiklinės cukraus ar miltų.
    – produktus pirksite pigiau, kai jiems taikoma nuolaida. Ar pastebėjote, kad prekybos centre akcijos kartojasi? Kam mokėti daugiau, jei galite pirkti -40 proc. pigiau? Žinoma, nepirkite to, ko nevalgote, vien todėl, kad taikoma nuolaida. Ir aklai nepasitikėkite nubrauktomis kainomis, prekybininkai kartais sukčiauja. Bet būna ir tikrai gerų akcijų.

    Atsargos turi ir neigiamų aspektų:
    – reikia turėti pakankamai spintelių
    – nepamiršti naujai nupirktus produktus dėti giliau, kad senesnius pirmiau sunaudotumėte ir, nors galiojimo laikas ilgokas, produktai nesugestų.

Kartais pagalvoju, kad jei mane dabar kas užbarikaduotų virtuvėje, mano keturių asmenų šeima iš atsargų tikriausiai išgyventų keletą mėnesių. Žinoma, patiekalai kartotųsi, bet iš bado nemirtume.

Mano spintelių bazinių produktų sąrašas:

  • Kruopos. Ryžiai, grikiai, lęšiai.
  • Konservuotos skardinės. Pomidorai, pupelės, avinžirniai, žirneliai, kukurūzai. Kokosų pienas skardinėje.
  • Konservuoti agurkai.
  • Lavašai.
  • Trapučiai (jei duona netikėtai baigiasi, o labai norisi sumuštinių).
  • Makaronai. Spageti, vamzdeliai, raityti. Kartais lazanijos lakštai. Pilno ir nepilno grūdo.
  • Miltai. Kvietiniai balti, pilno grūdo.
  • Kukurūzų krakmolas, džiūvėsėliai.
  • Aliejus. Ghi sviestas.
  • Kava, arbata, kakava.
  • Uogienės. Mano pačios virtos. Kelių rūšių.
  • Cukrus, druska, cukraus pudra, soda.
  • Sojos padažas, citrinos rūgštis, actas, balzamiko actas
  • Prieskoniai, žinoma Raudonos virtuvės prieskonių linija. Man jos pilnai pakanka, na dar papildomai turiu čili miltelių, sultinio kubelių.
  • Kepimo milteliai, sausos mielės, kvapukai (esencijos). Cinamonas.
  • Sezamo sėklos, lukštentos saulėgrąžos, kanapės, linų sėmenys, kokosų drožlės.
  • Riešutai ir džiovinti vaisiai. Migdolai, graikiniai, žemės, džiovintos datulės, spanguolės, abrikosai, slyvos.
  • Čipsai. Taip, šitų irgi turiu atsargoje, dažniausiai Pringles.
  • Sausi pusryčiai. Tie tokie su avižomis, ir tie kur labai saldūs.
  • Trapučiai ir užkandukai.
  • Obuoliai ir bananai.
  • Duona, batonas.

2. Greito sunaudojimo produktai. Šaldytuve taip pat egzistuoja baziniai produktai, kurių visada turi būti. Kartais nuperku daugiau, ir jei kažko nesuvalgome, drąsiai dedu į šaldiklį. Jis puikus pagalbininkas, jei nutinka netikėtumai ir nesuvalgome to, ką planavau.

Mano šaldytuve rasite:

  • Kiaušinių
  • Pieno, jogurto (natūralaus ir su skoniu), sviesto, grietinės, sūrio (kietojo ir tiesiog fermentinio riekelėmis)
  • Majonezo, garstyčių, pomidorų pastos, pomidorų padažo
  • Jalopeno pipirų, alyvuogių, saulėje džiovintų pomidorų aliejuje
  • Morkų, svogūnų (geltonų ir mėlynų), paprikos
  • Kartais salierų, kopūstų
  • Rūkytos dešros, kumpio, dešrelių.
  • Šviežios žalios mėsos
  • Alaus ir vyno
  • Manų kruopų, avižų dribsnių, burgluro, kuskuso. Taip, šias kruopas laikau šaldytuve, nes jas ypač mėgsta maistinės kandys.

Šaldiklyje visada yra:

  • Mėsos
  • Žuvies pirštelių
  • Koldūnų
  • Vasaros gėrybių (uogos, grybai, pesto)
  • Ledų
  • Ledukų

Ar aš ir mano šeima valgome tik tai? Tikrai ne! Tai yra tik tie produktai, kuriuos stengiuosi dažniausiai turėti. Jie yra mano patiekalų bazė. Visi kiti produktai – pagal nuotaiką, pagal apsipirkimo vietą (prekybos centras, turgus, nišinės parduotuvės), pagal sezoną, pagal parduotuvių pasiūlymus, pagal numatomas šventes (gimtadieniai, gausesni draugų pasisėdėjimai, šventės).

Kaip gaminti iš to, ką turi?

Svarbiausia – suprasti, KODĖL patiekale yra vienas ar kitas ingredientas. O tada galite eksperimentuoti, neturimą produktą keisdami turimu. Taip vienas kitą keičia grietinė – majonezas – jogurtas – sūris – varškė. Gal vienas kruopas galima keisti kitomis? Arba grietinėlę – kokosų pienu – pienu su miltais – jogurtu? Taip panaudosite savo mėgstamus ingredietus, o taippat atrasite naujų skonių. Gal todėl aš retai gaminu tiksliai pagal receptą, o mieliau mėgstu pajausti pačią recepto esmę.
Dar vienas svarbus dalykas – valdyti likučius. Jei liko bulvių košės, išvirkite švilpikų; jei turite mažą saujelę faršo, kotletams neužteks, bet pavyks puikus Bolonijos padažas su makaronais.

Kaip nepamiršti?

Man patogiausia programėlė Google KEEP. Ji pririšama prie google paskyros, todėl užrašus galite matyti tiek telefone, tiek kompiuteryje. Įrašai yra debesyse ir sinchronizuojasi vos juos pakeitus. Galima susikurti punktų sąrašą, jį bendrinti su vyru, ir tuomet abudu galite pažymėti, jei jau nupirkote dalį produktų. Telefonas visada po ranka, todėl jums niekada nenutiks ta situacija, kai stovi vidury parduotuvės su prekių vežimėliu, o popierinis pirkinių sąrašas namuose ant stalo. Svarbiausia – vos tik išmetate pakuotę į šiukšlinę, iš karto ir užsirašykite pasibaigusį bazinį produktą.

Tikiuosi, kad man pavyko aiškiai ir suprantamai papasakoti mano maisto planavimo strategiją, ir jūs galėsite pasinaudoti mano patarimais. Maisto planavimas gali būti lengvas ir neužimantis papildomo laiko, bei neįspraudžiantis į rėmus ir leidžiantis gaminti pagal nuotaiką!